Muzeul Correr, Muzeul Arheologic, Biblioteca Marciana din Veneția

Muzeul Correr, Muzeul Arheologic, Biblioteca Marciana din Veneția

Muzeul Correr este un muzeu de istorie și artă a Veneției, care se află în Piața San Marco, ocupând aripa construită de Napoleon (Ala Napoleonica) și o parte din Procuratie Nuove (fostul Palat Regal). Din Muzeul Correr se trece direct în Muzeul de Arheologie și în Biblioteca Marciana (accesul la cele din urmă fiind inclus în același bilet de intrare).

Preț bilete

Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și sălile monumentale ale Bibliotecii Marciana se pot vizita cu ajutorul mai multor tipuri de bilete.

Bilet I Musei di Piazza San Marco

Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și Biblioteca Marciana fac parte, împreună cu Palatul Dogilor, din circuitul "Muzeele din Piața San Marco" (I Musei di Piazza San Marco). Accesul la acestea se face cu ajutorul unui singur bilet de intrare, valabil pentru toate muzeele.

Prețul unui bilet i Musei di Piazza San Marco este:

Acest tip de bilet îți dă dreptul să vizitezi:

Bilet Sale reali

Există și un alt tip de bilet, care cuprinde o vizită ghidată la Sălile imperiale din Muzeul Correr, precum și accesul la celelalte săli, la Muzeul Arheologic și la sălile monumentale din Biblioteca Marciana.

Prețul unui bilet "Sălile regale" (Sale reali) este:

Vizitele ghidate la Sălile regale au loc în fiecare zi, la următoarele ore:

Bilete Museum Pass

În final, mai există un tip de bilet care se numește Museum Pass. Acesta îți dă dreptul să vizitezi o singură dată toate muzeele civice ale orașului (fără Turnul cu Ceas) și este valabil timp de 6 luni. 

Este bine să îl cumperi pe acesta dacă știi că vei sta o perioadă mai lungă sau că vei merge de mai multe ori într-un interval de 6 luni (astfel încât timpul să îți permită să vizitezi muzeele incluse) și dacă deja ai vizitat multe dintre principalele obiective turistice din Veneția (care nu sunt neapărat incluse în acest tip de bilet).

Prețul unui bilet Museum Pass este:

Biletul Museum Pass include accesul la:

De unde cumperi biletele?

Poți cumpăra biletele direct de pe site-ul muzeului. Se poate dovedi puțin mai complicat de folosit, dar e avantajos în special în anumite situații – de exemplu atunci când iei biletele cu cel puțin 30 de zile înainte de data vizitei (pentru a beneficia de prețul redus), când îți dorești doar o vizită ghidată la Muzeul Correr sau când te încadrezi la oferta pentru familii.

Va trebui să alegi data vizitei și intervalul orar pentru Palatul Dogilor, iar apoi să alegi intervalul orar (în aceeași zi sau în următoarele trei zile) pentru Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și sălile monumentale ale Bibliotecii Marciana.

Biletele nu sunt rambursabile.

Poți cumpăra la același preț biletul care dă acces la Palatul Dogilor, Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și sălile monumentale ale Bibliotecii Marciana și de pe site-uri de bilete și tururi ghidate, precum:

În cazul vizitei la Palatului Dogilor, biletele skip-the-line te vor ajuta să eviți coada normală pentru a cumpăra biletele direct de la casă, dar nu te vor ajuta să treci de coada de la controlul de securitate, care este obligatoriu pentru toată lumea.

Program de vizitare

Programul de vizitare pentru Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și Biblioteca Marciana este:

Din 20 decembrie 2024 în 4 ianuarie 2025, în fiecare vineri și sâmbătă, Muzeul Correr va fi deschis până la ora 21.00 (cu ultima intrare la ora 20.00).

Ultima intrare se face cu o oră înainte de închidere.

Operațiunile de închidere încep cu 30 de minute înainte.

Vizită la Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și Biblioteca Marciana

Pentru a vizita Muzeul Correr, Muzeul Arheologic și sălile monumentale ale Bibliotecii Marciana vei avea nevoie cam de 2 ore.

Intrarea în muzeu se face din Ala Napoleonica ("Aripa Napoleoniană") - clădirea care se găsește pe latura opusă față de Bazilica San Marco. După ce vei urca pe scara monumentală, vei ajunge la casa de bilete.

Atenție! Nu este permis accesul în muzeu cu valize sau alte bagaje mari (pentru care suma dimensiunilor celor trei laturi depășește 1m, incluzând roți, mânere sau buzunare exterioare). Bagajele mai mari – precum genți voluminoase sau rucsacuri (cu dimensiuni inferioare celor de mai sus) și umbrelele vor trebui lăsate la garderobă (în mod gratuit).

Intrarea în muzeu se face prin clădirea aflată pe latura opusă față de Bazilica San Marco.
Intrarea în muzeu se face prin clădirea aflată pe latura opusă față de Bazilica San Marco.

Muzeul Correr își ia numele de la Teodoro Correr, un nobil venețian care, la moartea sa, în anul 1830, și-a donat orașului întreaga colecție de artă, împreună cu Palazzo a San Zan Degolà, în care era păstrată.

Colecția, destinată de la bun început atât publicului, cât și cercetătorilor, a fost expusă începând cu anul 1836. De-a lungul timpului, patrimoniul său a crescut, iar sediul său s-a mutat, din palatul în care fusese amenajată inițial, în Fondaco dei Turchi (în prezent acolo se află Muzeul de Istorie Naturală a Veneției). În anul 1922, Muzeul Correr și-a schimbat din nou sediul, mutându-se în Ala Napoleonica și Procuratie Nuove, locul în care se găsește și astăzi.

Ala Napoleonica este aripa construită din dorința lui Napoleon, în perioada dominației franceze a Veneției (1806-1814). În acest loc se afla o biserică veche, restaurată în sec. al XVI-lea de arhitectul Jacopo Sansovino, care a fost demolată pentru a lăsa locul noii reședințe ce trebuia să completeze Palatul Regal, aflat în Procuratie Nuove. Clădirea a fost finalizată abia la jumătatea sec. al XIX-lea, în timpul dominației austriece.

Muzeul Correr

Scara monumentală pe care vei urca pentru a ajunge în Muzeul Correr a fost proiectată în anul 1810, pentru noua aripă dorită de Napoleon. Decorația s-a făcut abia în timpul guvernării austriace, cu ocazia sosirii la Veneția a împăratului Francisc I. Între pilaștri sunt reprezentate trofee militare și victorii înaripate, iar deasupra lor se găsesc 20 de scene din istoria antică. Fresca de pe tavan este "Gloria lui Neptun" și a fost realizată de pictorul Sebastiano Santi.

Urcând pe scara monumentală, vei ajunge la intrarea în Muzeul Correr.
Urcând pe scara monumentală, vei ajunge la intrarea în Muzeul Correr.

Primele săli sunt sălile neoclasice, care adăpostesc o colecție de opere de artă ale marelui sculptor Antonio Canova, al cărui monument funerar se găsește în Basilica Santa Maria Gloriosa dei Frari

Sala del trono ("Sala tronului") și Sala delle vedute ("Sala peisajelor") făceau parte din noul palat regal, folosit mai întâi ca reședință a lui Napoleon și mai târziu a Habsburgilor.

Sala del trono are plafonul bogat decorat, lunetele prezentând scene mitologice pe fundal aurit. Unul dintre obiectele expuse aici este un cabinet din prima jumătate a sec. al XIX-lea, care ilustrează cultul venețienilor pentru Canova. A fost realizat din dorința negustorului Domenico Zoppetti, special pentru a expune lucrările și obiectele pe care le colecționase.

Cabinetul lui Domenico Zoppetti
Cabinetul lui Domenico Zoppetti

Sala delle vedute are în centru statuia din marmură a lui Dedal și Icar, o lucrare de tinerețe a lui Canova, realizată pentru a împodobi palatul de pe Canal Grande al unui procurator. Canova a folosit banii primiți pentru această sculptură pentru a merge pentru prima dată la Roma, călătorie care i-a influențat în mod decisiv cariera.

Canova a realizat statuia Dedal și Icar pentru palatul unui procuror.
Canova a realizat statuia Dedal și Icar pentru palatul unui procuror.

Altă operă de tinerețe a lui Canova este grupul Orfeu și Euridice, realizat în 1775-1776, pe când avea doar 18 ani, din piatră de Vicenza. Statuile au fost create pentru a împodobi gardul vilei unui senator.

Antonio Canova a realizat grupul statuar Orfeu și Euridice pe când avea doar 18 ani.
Antonio Canova a realizat grupul statuar Orfeu și Euridice pe când avea doar 18 ani.

În sala din spate se află modelul realizat de artist pentru monumentul papei Pius al VI-lea. Statuia a fost terminată abia după moartea lui Canova, de ucenicul său, Adamo Tadolini și se află în Bazilica Sf. Petru din Vatican.

Modelul pentru statuia papei Pius al VI-lea
Modelul pentru statuia papei Pius al VI-lea

Sala Libreria Pisani di San Vidal expune biblioteca din nuc masiv a familiei Pisani, ce datează din sec. al XVII-lea și cuprinde manuscrise rare și volume vechi. Candelabrul din centrul sălii este realizat din sticla de Murano, în sec. al XVIII-lea.

Biblioteca Pisani
Biblioteca Pisani

Următoarele săli (Le Magistrature) prezintă portretele unor înalți nobili venețieni, aflați în funcții de conducere.

Portrete ale magistraților
Portrete ale magistraților

Sala Le monete prezintă o bogată colecție de monede venețiene, ce se întinde pe parcursul a aproape zece secole, de la fondare (circa 820 d.Hr.) până la căderea Republicii (1797).

Unele picturi din această sală au fost realizate de faimosul Tintoretto (la Scuola Grande di San Rocco, la Palatul Dogilor și la Galeriile Academiei din Veneția vei găsi multe lucrări ale sale).

Tintoretto (dreapta) - "Santa Giustina e i tesorieri"
Tintoretto (dreapta) - "Santa Giustina e i tesorieri"

În sala dedicată raportului Veneției cu marea sunt expuse instrumente de navigație, modele de galere și obiecte legate de viața pe apă.

Instrumente folosite de navigatori
Instrumente folosite de navigatori

Alte săli expun arme și trofee, steme și stindarde, obiecte care i-au aparținut lui Francesco Morosini, mare amiral al flotei venețiene și doge în perioada 1688-1694, mort în timpul unei bătălii cu turcii.

Reprezentări ale bătăliilor purtate de Francesco Morosini
Reprezentări ale bătăliilor purtate de Francesco Morosini
Bustul din marmură al amiralului
Bustul din marmură al amiralului

În sălile dedicate artelor și meseriilor sunt expuse obiecte realizate de meșteșugarii venețieni de-a lungul timpului.

Suport pentru peruci din lemn pictat (sec. XVIII)
Suport pentru peruci din lemn pictat (sec. XVIII)

Secțiunea de pictură (La Quadreria) este situată la etajul al doilea și cuprinde opere ale unor artiști faimoși. Printre ei se numără Paolo Veneziano, Pieter Bruegel cel Tânăr, Antonello da Messina, Bellini și Carpaccio.

Sălile imperiale

Cele douăzeci de săli imperiale amintesc de fastul de odinioară al Palatului Regal. Prima decorație a sălilor datează din epoca lui Napoleon. În 1856, Franz Iosif și soția sa, Elisabeta (faimoasa Sissi) au petrecut aici 38 de zile, într-o vizită de stat. Mai târziu, în anul 1861, împărăteasa va locui aici timp de șapte luni.

Nouă săli recent restaurate compun apartamentele împărătesei Sissi, alcătuite atât din camere cu destinație privată, cât și din spații rezervate întâlnirilor oficiale.

Sala ovală a fost inițial proiectată pentru curtea lui Napoleon, în perioada 1810-1811, fiind ulterior modificată în 1854-1856. Decorul pictat amintește de Pompeii. Sala făcea trecerea între încăperile de uz public ale palatului, cu vedere la Piața San Marco și apartamentele regale, ale căror ferestre dădeau spre grădini, spre Bazinul San Marco și spre insula San Giorgio. În timpul șederii lui Franz Iosif și a lui Sissi, această sală a fost folosită pentru mesele zilnice ale cuplului imperial. Busturile din marmură îi prezintă pe Napoleon și pe soția sa, Maria Luisa a Austriei.

Sala ovală
Sala ovală

Anticamera apartamentelor era un salon privat, care făcea legătura între camerele împărătesei Sissi și cele ale lui Franz Iosif. Decorul plafonului, care prezintă în octagoane figuri mitologice inspirate de picturile romane de la Herculaneum, datează din epoca lui Napoleon.

Anticamera apartamentelor imperiale
Anticamera apartamentelor imperiale

Dormitorul împărătesei a fost folosit de Sissi începând cu anul 1856. Patul pe care îl vezi acum în centrul camerei nu este cel original, care s-a pierdut. Este însă tot o piesă istorică, fiind una dintre puținele care s-au păstrat din perioada lui Napoleon. Patul i-a aparținut lui Eugenio Beauharnais, fiul vitreg al lui Napoleon și poartă inițialele acestuia.

Dormitorul împărătesei
Dormitorul împărătesei

După ce treci prin salonul de toaletă, vei ajunge în camera de studiu a împărătesei, folosită pentru scris și lectură. Prețiosul cabinet este bogat decorat cu intarsii, iar candelabrul din sticlă de Murano datează de la începutul sec. al XIX-lea.

Camera de studiu
Camera de studiu

După mica sală de baie, urmează camera de audiențe, în care împărăteasa își primea invitații. Și aici este un candelabru din sticlă de Murano, iar fotoliile venețiene ce datează din sec. al XVIII-lea păstrează tapițeria originală din catifea.

Sala de audiențe
Sala de audiențe

Următoarea este Sala tronului, ale cărei decorații au fost realizate în anul 1838, cu ocazia vizitei împăratului Ferdinand I, noul conducător habsburgic al regatului Lombardia-Veneto. Regatul, ce cuprindea regiunile Lombardia și Veneto, fusese înființat în anul 1815, prin Congresul de la Viena. În timpul împărătesei Sissi, această cameră a fost folosită drept salon de așteptare pentru audiențele care aveau loc în sala alăturată.

Sala tronului
Sala tronului

Sala de prânz a fost folosită pentru mesele neoficiale și drept anticameră pentru Sala tronului. Decorația, realizată în anul 1836, cuprinde fresce și detalii din stuc aurit.

Sala de prânz
Sala de prânz

Frumoasa sală de bal din Ala Napoleonica a fost proiectată în anul 1822 și decorată în 1838. Lojele de pe laturile scurte ale sălii erau destinate orchestrei. Coloanele din stuc au capiteluri corintice aurite, iar fresca de pe tavan reprezintă "Pacea înconjurată de virtuți și geniile Olimpului".

Sala de bal
Sala de bal

Muzeul Arheologic Național

Muzeul Arheologic din Veneția își are nucleul în colecția de sculpturi antice pe care cardinalul Domenico Grimani a lăsat-o Republicii în sec. al XVI-lea.

Muzeul prezintă sculpturi grecești și romane, monede și bijuterii antice, artefacte din bronz și ceramică, dar și obiecte din Egipt și Babilon.

Din sălile Muzeului Correr vei trece direct în Muzeul Arheologic.
Din sălile Muzeului Correr vei trece direct în Muzeul Arheologic.

Copiile din perioada romană sunt prețioase, fiind tot ceea ce a mai ajuns până la noi din operele unor faimoși sculptori greci.

Copii romane ale unor statui din Pergam (sec. II î.Hr.)
Copii romane ale unor statui din Pergam (sec. II î.Hr.)
În centru: statuia lui Eros cu arcul, copie romană după o lucrare a sculptorului grec Lisip (320 î.Hr.)
În centru: statuia lui Eros cu arcul, copie romană după o lucrare a sculptorului grec Lisip (320 î.Hr.)

Biblioteca Marciana

Din Muzeul Arheologic vei ajunge direct în sălile monumentale ale Bibliotecii Marciana, parte din vechea Bibliotecă San Marco, proiectată de Jacopo Sansovino în anul 1537.

Sălile monumentale cuprind scara de onoare, vestibulul (în care, la sfârșitul sec. al XV-lea a fost amenajat Museo Statuario – nucleul Muzeului Arheologic de astăzi) și salonul care avea rol de bibliotecă.

Cel din urmă are bolta decorată cu 21 de medalioane, realizate de pictori aleși de Tițian și de Sansovino însuși. Trei dintre picturi sunt realizate de Veronese. Pe pereți sunt portrete ale filozofilor, unele realizate de Tintoretto și de Veronese. Astăzi acest salon este o parte din muzeu, adăpostind exponate.

Plafonul sălii bibliotecii este decorat cu medalioane pictate de artiști celebri.
Plafonul sălii bibliotecii este decorat cu medalioane pictate de artiști celebri.

În sălile Bibliotecii este expus și faimosul planiglob Mappa Mundi, realizat de Fra' Mauro în sec. al XV-lea, la mânăstirea de pe insula San Michele. Harta este orientată invers (cu sudul în partea de sus) și cuprinde circa 3000 de toponime.

"Mappa Mundi" (sec. XV)
"Mappa Mundi" (sec. XV)
Detaliu din Mappa Mundi: Marea Neagră, cu Bulgaria și România în partea dreaptă
Detaliu din Mappa Mundi: Marea Neagră, cu Bulgaria și România în partea dreaptă

Sălile de lectură ale Bibliotecii San Marco se află în Palazzo della Zecca, pe latura dinspre Bazinul San Marco. 

Te-ar putea interesa și:

0721.810.270
Scrie-ne pe numărul 0721.810.270

Anulează

Newsletter vacanțe Italia

Lasă-ne mail-ul dacă vrei să îți trimitem cele mai bune și interesante oferte și idei de vacanță în Italia.

Adresa de email nu este corectă.

Adresa de email este deja abonată.

Te-ai abonat cu succes! Păstrăm legătura :)

Anulează