Pinacoteca Brera din Milano
Pinacoteca di Brera este un important obiectiv turistic din Milano și merită să-l vizitezi, mai ales dacă ești iubitor de artă. Muzeul cuprinde cea mai valoroasă colecție de artă din Italia de nord, după Galeriile Academiei din Veneția.
Bilete
Prețul unui bilet pentru Pinacoteca di Brera este:
- adult: 15 EUR
- sub 18 ani: gratuit
- cetățeni UE 18-25 ani: 2 EUR
- peste 65 de ani (marți și miercuri): 1 EUR
- familii (unul sau doi adulți, însoțiti de maxim 5 minori): 10 EUR/adult
Poți închiria un audioguide în limba italiană, engleză, franceză sau germană, la prețul de 5 EUR.
Biletele se pot cumpăra la fața locului (de la casă sau de la automatele de bilete) sau online (așa cum recomandă muzeul). Biletele cumpărate online îți permit intrarea cu o întârziere de maxim 15 minute față de ora rezervată, deci este important să ajungi la timp.
În prima duminică din fiecare lună poți intra gratis la Pinacoteca Brera. Atenție! În aceste zile rezervarea online este obligatorie.
Unele agenții oferă o vizită ghidată a Galeriei Brera (cu bilet de intrare inclus), combinată cu un tur ghidat al cartierului Brera, unul dintre cele mai animate și mai artistice din Milano.
Program
Pinacoteca di Brera are următorul program de vizitare:
- luni: închis
- marți-duminică: 08.30-19.15
Ultima intrare se face la ora 18.00.
În zilele de 25 decembrie, 1 ianuarie și 1 mai, muzeul este închis.
Cum ajungi la Pinacoteca Brera?
Pinacoteca Brera se află în centrul orașului, pe Via Brera 28, în cartierul cu același nume. Poți ajunge acolo cu următoarele mijloace de transport public din Milano:
- metrou: linia 2 (stația Lanza), linia 3 (stația Montenapoleone) sau linia 1 (stația Cairoli)
- autobuz 61 (stația via Pontaccio/ via Monte di Pietà) sau autobuz 57 (stația Foro Buonaparte)
- tramvai 1, 2, 12 sau 14 (stația via Cusani) sau 4 (stația Lanza)
Pinacoteca se află la doar 9 minute de mers pe jos (650m) de Castelul Sforzesco și la circa 15 minute de Parcul Sempione.
Opere de la Pinacoteca Brera
Oficial, Pinacoteca di Brera a fost deschisă publicului în anul 1809. O colecție mai veche exista încă din anul 1776, fiind înființată de Maria Tereza a Austriei, pentru a servi scopurilor didactice ale studenților. Această colecție, care se îmbogățise între timp și cu alte lucrări, a devenit muzeu în timpul lui Napoleon, atunci când orașul Milano a fost numit capitala Regatului Italiei. Cele mai multe opere au fost confiscate de la biserici și mânăstiri și aduse la Pinacoteca Brera, din care Napoleon își dorea să facă "Luvrul Italiei".
Pinacoteca este adăpostită în Palazzo Brera, construit în anul 1776, pe locul în care în Evul Mediu se aflase o mânăstire. Arhitectul a fost Giuseppe Piermarini, același care a proiectat și Teatro alla Scala. În același palat își mai au sediul Biblioteca Braidense, Observatorul Astronomic, Grădina Botanică, Institutul Lombard Academia de Științe și Litere și Academia de Arte Frumoase.
În frumoasa curte interioară a palatului, încadrată de arcade, este expusă statuia din bronz a lui Napoleon, reprezentat sub forma zeului Marte. Monumentul a fost realizat de Antonio Canova în anul 1810 și este o copie exactă a sculpturii din marmură care se găsește în prezent la Londra. Tot în curtea interioară se găsesc și statuile unor personalități importante ale orașului Milano.
Astăzi, Pinacoteca di Brera expune peste 400 de operă de artă din perioada secolelor XIII-XX, cuprinzând unele dintre cele mai importante lucrări din Lombardia, dar și lucrări celebre ale unor pictori din Veneto, Emilia Romagna sau Marche. Printre numele cele mai cunoscute se numără Gentile da Fabriano, Andrea Mantegna, Giovanni Bellini, Jacopo Tintoretto, Bramantino, Piero della Francesca, Raffaello Sanzio, Tiepolo, Tintoretto sau Caravaggio.
Este un muzeu modern și elegant, reamenajat relativ recent, care pune în valoare capodoperele prin modul de expunere, prin sistemul de iluminare, dar și prin modul inovativ în care le poți percepe. De exemplu, la unele picturi vei găsi un mic text însoțit de un difuzor de arome ce redă mirosurile prezente în pictură. La altele, poți atinge țesăturile reprezentate în tablou.
În timpul vizitei sau la sfârșit, te poți opri pentru o cafea și o gustare la Caffè Fernanda, eleganta cafenea-bistro de la primul etaj, care are mese și la exterior, sub portic. Numele i-a fost dat în onoarea Fernandei Wittgens, prima femeie care a fost director al unui muzeu de stat italian și cea care s-a ocupat, în anul 1947, de reconstrucția Pinacotecii Brera, distrusă de bombardamentele din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.
Muzeul are 38 de săli, care urmează o ordine cronologică (îți poate fi de ajutor planul acestora, care menționează și artiștii cei mai importanți).
Biblioteca Braidense
Odată ce ai urcat la primul etaj (acolo unde începe parcursul expozițional), te vei găsi în fața salonului monumental al Bibliotecii Braidense. Îți recomandăm să arunci o privire înăuntru, chiar și prin geamurile de sticlă. Biblioteca a fost înființată în anul 1770, de împărăteasa Maria Tereza, iar din anul 1773 își are sediul în Palazzo Brera. Salonul este îmbrăcat în lemn de nuc și conține circa 40.000 de volume tipărite în sec. XVI-XVIII. Candelabrele din cristal de Boemia care atârnă de tavan au fost realizate cu ceea ce a mai rămas din candelabrele din salonul Cariatidelor din Palatul Regal, distruse în timpul bombardamentelor din cel de-Al Doilea Război Mondial.
Capela din Mocchirolo
Unele dintre cele mai vechi picturi sunt cele care provin din oratoriul din localitatea Mocchirolo. Frescele, realizate în anul perioada 1360-1370, de Pecino da Nova (numit și "maestrul din Mocchirolo"), au fost desprinse în anul 1949 de pe pereții oratoriului și aduse la Pinacoteca di Brera, pentru a putea fi protejate mai bine.
Capela, reconstruită în muzeu, este dedicată Sfântului Ambrozie (protectorul orașului Milano) și Sfintei Caterina. Pe peretele din stânga se află frescele "Sf. Ambrozie biciundu-i pe eretici" și "Căsătoria mistică a Sfintei Caterina", iar în dreapta este reprezentată familia nobilului care a comandat pictura. Pe peretele din spate este "Răstignirea".
Pictura secolelor XIV-XV în Italia Centrală (Sălile 2-5)
Din sec. al XIV-lea datează "Hristos pe tron, adorat de îngeri", de Giovanni da Milano și "Istoriile Sf. Colomba", de Giovanni Baronzio (cel mai faimos pictor din Rimini în perioada respectivă).
Printre picturile de secol XV se numără "Răstignirea" realizată de Gentile da Fabriano, altarul poliptic pictat de Antonio Vivarini și Giovanni di Alemagna, "Hristos între Fecioara Maria și Sf. Ioan" a lui Benozzo Gozzoli sau picturile lui Luca Signorelli, "Biciuirea" și "Madonna laptelui".
Pictura venețiană din sec. al XV-lea (Sala 6)
În sala 6 sunt expuse două dintre cele mai faimoase lucrări din Pinacoteca di Brera: "Pietà" a lui Giovanni Bellini și "Hristos mort" a lui Andrea Mantegna.
Pictura "Pietà" a lui Giovanni Bellini (cumnat al lui Andrea Mantegna) impresionează prin umanitatea personajelor, redate aici prin tușe aproape sculpturale.
"Hristos mort", opera lui Andrea Mantegna, este renumită pentru perspectiva extraordinară, realizată prin racursi (care te face să te simți aproape implicat în scenă) și pentru precizia cu care artistul reda rănile lui Iisus în prim plan, fața sprijinită de pernă sau barba crescută de o zi.
Pictura venețiană din sec. XV-XVI (Sălile 7-8)
Sala 7 este dedicată pictorilor Giovanni Bellini și Vittore Carpaccio.
"Fecioara cu Pruncul" a fost pictată de Bellini pe când avea 80 de ani și era deja o figură marcantă a mișcării renascentiste venețiene.
Picturile "Prezentarea Fecioarei la templu" și "Căsătoria Fecioarei" făceau parte, împreună cu altele, dintr-un amplu ciclu dedicat vieții Fecioarei Maria, ce-i fusese comandat lui Vittore Carpaccio de Confraternitatea Albanezilor din Veneția, pentru a decora una dintre sălile în care își avea sediul. Astăzi, tablourile sunt împărțite între Pinacoteca di Brera, Accademia Carrara din Bergamo și Galeriile Academiei din Veneția.
În mod similar, pictura "Disputa Sf. Ștefan în Sinod", făcea parte dintr-un ciclu dedicat vieții sfântului, realizat pentru sediul Confraternității Santo Stefano din Veneția.
Sala 8 este dominată de o operă de mari dimensiuni: "Predica Sf. Marcu într-o piață din Alexandria", care decora în trecut salonul din Scuola Grande di San Marco din Veneția. Tabloul, început de Gentile Bellini, a fost terminat, după moartea acestuia, de fratele său, Giovanni. Gentile călătorise până la Constantinopol pentru a face portretul sultanului Mahomed al II-lea, fiind familiarizat cu trăsăturile orașelor orientale, pe care le redă în pictură.
În aceeași sală se află mai multe picturi de Cima da Conegliano.
Pictura venețiană din sec. al XVI-lea (Sala 9)
Sala 9 este dedicată unora dintre marii maeștri ai Renașterii venețiene: Tiziano, Veronese și Tintoretto.
Pictura "Sf. Ieronim" a lui Tiziano este plină de simboluri. Printre ele se numără șopârla, care face trimitere la ispite sau craniul și clepsidra, care simbolizează moartea și scurgerea timpului. În forma sa originală, tabloul era dreptunghiular. Partea arcuită de deasupra a fost adăugată abia în sec. al XVII-lea (dacă te uiți cu atenție, poți vedea linia de demarcație).
Veronese este prezent în Pinacoteca di Brera cu mai multe opere, printre care se numără "Cina cea de taină" și "Botezul și ispitirile lui Iisus".
Mai multe picturi are și Tintoretto, un alt reprezentant de seamă al Renașterii venețiene (dacă ajungi prin Veneția, nu rata operele sale din Scuola Grande di San Rocco).